Wednesday, August 10

Bisnes kecil- kecil

Text : sharifah noorhidayah

saya mula belajar-belajar buat duit dengan bisnes rasanya pada zaman belajar di universiti. seingat saya pada masa itu saya menjual stokin sandy opaque dari mesir dan tudung mesir.

Oleh kerana pada zaman tu, sangat susah untuk mendapatkan tudung labuh bidang 60 dan stokin yg tebal dan panjang.tak macam sekarang dah banyak material kain dan fesyen-fesyen tudung labuh dan macam-macam jenis stokin.jadi saya mula menjual atas sebab saya nak dapat murah.

jadi permulaan pertama ramai kawan-kawan yang membeli dari saya. hasil dari untung yang x besar mana,saya boleh reward diri dengan membeli jubah,tudung dan lain-lain.biasa lah perempuan kan.sanggup berhabis duit untuk pakaian dari fikir nak makan.

habis sem 5 belajar di USIM,saya berkahwin dan mendapat tawaran bekerja sebagai guru ganti di SAMBBST. Saya stop menjual tetapi selepas tamat menjadi guru ganti dan ingin mencari duit poket, saya kembali menjual stokin dan tudung mesir.
kelemahan saya pada masa tu, saya malu nak bagitahu saya ni jual barang. jika orang bertanya sahaja baru saya akan cerita.

bersambung....

p/s: seronok menjual ni bila ada orang nak beli barang kita. kita rasa puas. betol kan?
nasihat saya pada yang baru nak berjinak dengan bisnes. bermula lah dengan kecil-kecilan dan cari ilmu.

No comments:

Post a Comment