Thursday, August 11

Tips Pemilihan Material Jubah

Text : Sharifah Norhidayah
Foto: Koleksi Butik Rehlaizaa

Bismillahirrahmanirrahim.
Hari ni terasa nak share sesuatu dengan para pencinta Jubah/Dress.
Disebabkan saya salah seorang para pencinta Jubah. 90% dari koleksi pakaian di  gerobok baju saya adalah Jubah.

Macam-macam jenis Jubah saya ada dan dari sini lah saya belajar dan kenal material kain untuk Jubah yang Best dan Terbaik.

Saya mula mengumpul koleksi Jubah pada tahun 2007 yang mana Maahad Tahfiz saya tidak membenarkan pelajar memakai pakaian lain selain Jubah. Jadi lebih kurang 9 tahun la pengalaman saya dengan Jubah.

Ok jom berbalik pada jenis material Jubah.
Ada macam-macam kain yang menjadi pilihan tailor dan designer pada masa kini.

Antaranya:
Koshibo
-------
Koshibo ni pulak kena tahu ada havvy koshibo dan peach koshibo. selalunya kalau peach koshibo ni kainnya agak nipis dan panas. tetapi havvy koshibo ni best.tebal, tak jarang dan tak lah panas.
harga kain pon murah jugak. sebab itu lah kalau nampak ada jual di butik- butik, kebiasaanya jubah jenid  kain koshibo ni murah berbanding material lain.

crepe
------------
ok,Crepe ni ada 3 jenis crepe yang saya tahu berdasarkan pengalaman.
1)moss crepe
2)como crepe
3)poly crepe

Paling best adalah como crepe.

Sebab ape?sebab material kain jenis ini sangat di gemari oleh peminat jubah di Malaysia. Materialnya lembut dan tidak panas.
Kain nya agak berat berbanding kain satin.
Material como crepe tidak jarang, dan tidak mudah berkedut.
Ciri-ciri kain como crepe yang berat membuatkan si pemakai  Jubah nampak agak kurus ketika menggayakannya.
Kain como crepe adalah material washable dan perlukan light ironing sebelum di pakai.

poly crepe
-----------

Poly crepe ni lebih kurang como crepe tetapi ia agak kasar sedikit berbanding como crepe. Namun begitu, si pemakai Jubah tetap nampak kurus dan anggun  ketika menggayakannya.
sama seperti como crepe kain ini tidak panas dan tidak jarang.

Moss crepe
----------

Moss Crepe ini pun best dan ada peminat  yang tersendiri kerana ia  tidak perlu di gosok dan sukar nampak kedutannya.
Materialnya lebih lembut berbanding kain como crepe dan  lebih sedap dan sejuk di pakai.
Tetapi material ini lebih nipis berbanding como crepe tetapi tidak jarang dan selamat.
Kain moss crepe bukan sahaja sesuai di buat jubah tetapi juga untuk blouse dan cardigan panjang.

Kain jenis ini juga seperti como crepe, bersifat berat dan jatuh membuatkan si pemakai tampak lebih slim ketika menggayakannya.
Material ini tidak turun warnanya ketika basuh dan langsung tidak perlu di gosok. Sangat sesuai untuk ibu-ibu yang mempunyai anak kecil.

Serba sedikit tentang pemilihan fabrik jubah. nanti saya sambung lagi. panjang lagi nak cerita.

Jom cuci mata.

Jubah Printed Zinnirah baru release hari ni...

No comments:

Post a Comment